Visa ett inlägg
Gammal 2016-12-17, 13:47
Grevture
Administratör

FranzEA skrev: Gällande tester så betalar väl tillverkarna för att de ska få sina produkter testade? Snacka om bra reklam för ens produkt!
Nej, Fotosidan får inte betalt för att testa produkter. Jag har jobbat med tekniktester sedan 2003 åt ett tiotal tidningar under tre olika förlag och jag har aldrig stött på att någon tillverkare eller distributör betalar ersättning för att få tester utförda.

Vi lånar prylar och lämnar tillbaka dem efter test. Något som däremot inte alltid är fallet i bloggvärlden.

Det här med låneprylar för test har för övrigt blivit bökigare senaste åren eftersom alla tillverkare och distributörer ha tvingats spara pengar och helt enkelt har färre demoprodukter att låna ut. Det händer numera allt oftare att det finns ett (1) exemplar av en ny kameramodell eller ett nytt objektiv för svenska och ibland rent av nordiska medier att dela på. Plus att det har blivit vanligare att demoprodukter dyker upp efter (ibland flera veckor) att produkten har börjat säljas vilket gör att vi ibland kan framstå som lite långsamma att testa nyheter. Men jag har en känsla av, och kan förstå, att tillverkarna nu på en krympande marknad prioriterar att i första hand få ut produkter till försäljning. Visst är det viktigt ur PR-synpunkt att synas i tester, men väger nog det ganska noga mot kostnaden att tillhandahålla demoprodukter.