Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-22, 17:48
knobloch

Tonyeagle skrev: Jag vet inte riktigt om du svarar på min fråga (Du kanske bara hängde upp dig på "storlek"). Jag undrade om man inte kan skala om bilden som man kan i alla andra bildprogram? Dvs skala om den till t.ex. 1200x800 pixlar och sedan skärpa den medan man har den uppe i 100%. Då skulle man ju kunna exportera den i aktuell storlek (samma pixeldimensioner) utan att lägga på ytterligare skärpa och utan att göra några ytterligare nedsamplingar i exportinställningarna. Då borde den färdigexporterade bilden bli identisk med avseende på skärpa som den TS har sett i Lightroom innan export?!
Kanske missförstår dig, men man kan inte skala om bilden inuti Lightroom utan det kan väl endast ske vid exporten om jag har förstått hur Lightroom funkar. Lightroom jobbar ju inte med bilderna på det sättet utan alla ändringar som görs inuti Lightroom sparas ju endast i en katalogfil, man ändrar ju inte bildfilerna.

Antar att du skulle kunna exportera till mindre storlek utan att skärpa upp nånting, och sedan importera den nyss exporterade filen, och därefter skärpa upp och exportera igen. Men, ja du hör ju hur det låter... :)

TILLÄGG: Eller det kanske går att göra via Edit in Photoshop också, men jag äger inte PS så jag har ingen koll på den biten.

Senast redigerad av knobloch den 2017-08-22 klockan 18:06.