Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-22, 23:00
AFJ

knobloch skrev: Det borde ju finnas nåt preview-läge kan tyckas, men jag känner inte till att det skulle finnas, är i och för sig långt ifrån någon expert. Har själv kört med lite trial-and-error vad gäller detta.

Det finns ju soft proofing i Lightroom, men såvitt jag vet så använder man det endast för att kolla hur färgerna blir med olika ICC-profiler, så jag tror inte att det läget tar hänsyn till vilken default skärpeinställning du har satt i exportinställningarna.
Du kan ju soft-proofa mot t ex sRGB men att simulera slutskärpan blir väl i princip omöjligt. Det bestäms ju av vald storlek på bilden vid export och om man väljer standard, high osv.

Men jag ser inte problemet. Jag jobbar i LR med bildens skärpa tills jag är nöjd, det ser helt enkelt rätt ut för mig. Sedan exporterar jag och tar en hastig titt på att de exporterade bilderna ser vettiga ut. De brukar de göra, men så har jag ju bara amatörens krav.

Jag tror inte problemet i den här tråden ligger hos Lightroom. Jag gissar att bilderna får underkänt av andra skäl.

Det vore kanske intressant att se en original-fil och den JPG-fil som fått underkänt på grund av för dålig skärpa.