Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-08, 23:26
dumbo

Bokeh handlar ju inte, och har aldrig handlat om, MÄNGDEN oskärpa utan om hur den ser ut. Ett objektiv med bländare 1.4 kan mycket väl ha usel bokeh precis som ett med bländare 2.8 kan ha väldigt bra bokeh.
Vad som sedan är bra bokeh är i högsta grad subjektivt och det kan mycket väl bero både på motiv och situation om ett objektiv har bra bokeh eller inte.
Jag använder tex objektiv som har vad man normalt sett brukar kalla dålig bokeh för en del bilder för att jag tycker att resultatet för den typen av bilder blir bättre då. Det handlar om Nikon AF 50/1.8D och Helios 40-2 i mitt fall, som båda har en ganska tydlig kant runt oskärpecirklarna och den sistnämnda har dessutom mycket coma så att oskärpecirklarna blir ovala mot bildens kant och det är heller inte särskilt skarpt vidöppet. Helios 40-2 är eg rätt uselt på alla sätt och vis på största bländare. :-)
Sedan har jag även ett Nikon AF-S 85/1.8G som har "bra" bokeh. Min personliga åsikt är att den är lika bra som på AF-S 85/1.4G (som ju är den våta drömmen för många) på samma bländare men man kan inte få riktigt lika supertunnt skärpedjup. Detta använder jag till andra typer av bilder.