Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-20, 09:32
Flash Gordon

PutteMacGuff skrev: Jag jobbar personligen inte med tryck så har aldrig satt mig in i det här
men ibland händer det att den som beställer ett jobb skriver: "Bilderna måste vara minst 1200 DPI".

And I'm like: "okay..."

Finns det någon möjlighet för mig att bestämma hur många "duts per tum" en bild jag fotar ska vara på när den levereras?

När jag tittar under "properties" känns det ibland som att dpi-värdet kan variera från typ 96 -1443 fast upplösningen räknat i pixlar är den samma.

Försök skapa lite ordning i mina funderingar är ni snälla :)

//A
Jo jag ser också ibland att man skall fylla i antal Dpi. Har aldrig förstått varför. Det känns som en kvarleva från forntiden. Det skulle egentligen ange ett utskriftsformat.
Om min kamera har Fuji X-T2 har 6000x4000 pixlar och jag inte beskär är det 24 MpX.
Sedan är det frågan vad jag gör med den. Om jag vill skriva ut den kan jag se hur många ppi det blir per tum i LR. För A2 blir det ungefär 250 ppi. Fast min Epson 3880 trivs bäst vid 360 ppi så om jag anger det kommer bilden interpoleras till det värdet. Programmet kommer då fylla ut med framräknade punkter som räknas fram från omkringliggande pixlars värden. Så för utskrifter har det ingen betydelse.
Det finns förresten också LPI (lines per inch) vilket vi på svenska brukar benämna rastertäthet.

Du kan läsa på här men egentligen är DPI en kvarleva från forntiden.
https://moderskeppet.se/resurs/ppi/