Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-28, 12:06
Flash Gordon

Jag har lärt mig från Fuji att en del tycker att det är viktigt kameran är liten och lätt.
MIn X-T2 är just det. Den är prefekt när jag har små lätta objektiv som kitzoomen 18-55, eller småfasta som 18/2, 35/1,4 eller 60/2,4. Då känns kameran perfekt.
När jag istället använder 50-140/2,8 eller ändå värre 100-400 så känns det som man har ett larvigt litet hus på ett stort objektiv. Själv hänger jag då på battergreppet med 2 batterier. Detta för att få balans.

En del säger men du stödjer väl kameran med vänsterhanden och det är klart jag gör. Fast jag vill inte hålla långt fram på objektivet för det skall vara balans. Ekipaget bör ungefär balansera där stativfästet sitter för att det skall kännas optimalt. Måste man hålla längre fram är det svårare att hålla kameran still.

Vi är nu många som kör Fuji som föredrar X-H1 som är lite större med bättre grepp. Det gör att 50-140/2,8 är lättare att fota med utan att sätta på greppet. Sedan var det ju det här med IBIS. Jag uppgraderar inte min X-T2 till X-T3 även om jag skulle ha nytta av den bättre AF-C. Jag väntar på X-H2.
En 5D MKIV med 70-200/4 väger ganska lika med en Fuji X-H1 med en X-H1 med 50-140/2,8.

Såg nu att DPR kommer ange alla kameror som saknar IBIS som en nackdel för kameran i sitt betyg.

Vad gäller Canon så tycker jag baksidan på 5D MIV som något ger det mest ergonomiska som finns. Knappar och andra kontrollenheter sitter perfekt.

Det känns som Canon R och även Nikon Z är någon form av high-end amatörkamera som passar bäst för små lätta objektiv.
Efter kört spegellöst nu under många år känner jag att detta är en omogen produkt.
Jag skulle gärna ha en kamera som är som en 5D MKIV men med EVF. Innan det kommer en sådan 5D MK V kommer jag inte uppgradera. Då får 5D MKIV fortsätta göra jobbet eller Fuji X-H2.

Det är så mycket strunt om fördelen med FF när det gäller DR, kortare skärpedjup, mindre brus mm. Det är inte det att teorin inte stämmer. Det är mer av att många gånger spelar det ingen roll. Så personligen struntar jag i det i 98% av alla bilder jag tar.
Mina Fujikameror levererar i de flesta fall lika bra resultat. Fujis bättre objektiv objektiv är redan lika bra eller bättre än Canon senaste är fast till halva priset.
Jag kan båda systemen utan och innan och vet när jag har fördel av att använda den ena kameran eller den andra.
Jag håller därför med Tony Northrup att X-T3 är årets kamera. Inte på grund av att den är bäst på allt utan för den är roligast att fota med och klarar det mesta.

Jag använder ganska ofta min 5D MKIV på grund av dess egenskaper. Fast den där mysiga känslan ger den inte.

Jag känner jag verkligen gillar min X-PRO2 eller X-H1. Jag vill gå ut och fota med dem. Den känslan har jag inte med 5D MKIV. Vad jag läser mig till skulle jag inte heller få den med Canon R eller Nikon Z7/6.
Ingen av dem är den där perfekt tekniska Sony kameran byggd av ingenjörer för den som älskar det tekniskt perfekta. De är inte heller den där sköna kameran för oss som älskar det mer kreativa.
Detta är min mycket personliga åsikt.
Så kära Canon ge mig nu en spegellös kamera som har mer känsla och strunta några sliders som ingen vet vad de skall göra med. Ge mig tillbaka det interface från dSLR som hade utvecklats under årtionden och fungerade så bra