Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-05, 17:46
Brix

Yasmine50 skrev: Hej,
Jag är nybörjare och vill köpa en Nikon kamera, och vill fota insekter och fåglar. Jag vill helst inte använda stativ. Funderar på en Nikon 7200. Men vilka objektiv som jag borde ha är jag fortfarande inte riktigt säker på. Dessutom undrar jag om jag har valt rätt kamera. Är det någon som kan vägleda mig?
D7200 är absolut en bra kamera, men nån speciell anledning till att du vill ha just Nikon?

Jag brukar alltid rekommendera att investera mest i objektiven eftersom det är där det mesta av bildkvalitén ligger. När det gäller kamerahuset så tycker jag en av de viktigaste sakerna är att ha ett som ligger skönt i handen och som man gillar att använda. När det gäller fågelfoto så är ju dock en bra autofokus viktigt, åtminstone om man tänkt fota flygande fåglar :P

Jag håller själv på med makro-foto(främst blommor och insekter) och som tidigare nämnts här så kan även jag rekommendera Tamron 90/2.8. Det är ett av de mest populära makro-objektiven och har mycket hög bildkvalité. Teleobjektiv har jag tyvärr ingen större koll på, men man brukar få lägga en skaplig slant om man vill ha ett längre riktigt bra sådant.