Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-19, 15:17
gamleJ

Flash Gordon skrev: Intressant är väl Canons patent på sin IBIS lösning. Den skall enligt patentet även fungera på dSLR kameror. Kanske har jag fel men tror ingen dSLR tidigare haft IBIS.

dSLR kameror har fortfarande vissa fördelar jämfört med spegellösa.
Något som irriterar mig emellanåt är att mina Fujikameror mäter AF vid arbetsbländare. Om jag fotar i en mörk miljö som en kyrka och använder blixt händer det att när jag vill ha mer skärpedjup och bländar ner från 5,6 till 8 slutar kameran att kunna använda AF. Den har då passerat EV -2 som jag tror min X-H1 klarar.
Ofta använder jag också min Canon 5D MKIV och använder samma Godox blixtar.
Den fortsätter glatt sätta skärpan även på bl. 8. För den mäter AF vid största bländaren.

De flesta spegellösa verkar fungera på liknande sätt. Såg nu att Sony verkar ha en inställning på A7R4 som gör man kan mäta AF vidd största bländaren.

Förstår att kameratillverkare kan ha infört detta för att skaffa sig frihetsgrader när de konstruerar objektiv. De kan tillåta fokusskift vilket kan göra objektiven billigare och kanske också skarpare.
Fast det har som sagt nackdelar. När kameran i mörka miljöer inte längre hittar fokus för man bländat ner ett steg för att få skärpedjup.
Jag skulle verkligen vilja mina Fuji-kameror fungerade på samma sätt som min Canon. Tyvärr tror jag Canon R fungerar ungefär som mina Fuji-kameror.

Jag kör nog vidare med min 5D MKIV ett tag och ser vad som händer.
Fotar ändå mest med Fuji för de är roligare att fota med.
Tror jag förstått dig rätt och gjorde en test. R jobbar glatt på ner till nästan kolkällare. När af ger upp spelar det ingen roll om det är bländare 4, 5,6 eller 8 och när den hittar fokus är det lika lätt/svårt vid samtliga dessa bländarvärden. Detta gäller både med och utan blixt. Fujihusets problem verkar inte ha med spegellöst kontra dslr att göra mao.