Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-22, 08:37
acke

Välskriven recension. Bravo!
Jag skulle rekommendera att du klipper och klistrar in samma text i FS' recensionsbank också. Det underlättar för dem som letar efter användarrecensioner av EOS R.

gamleJ skrev: Eos R del 2
...Slutkläm

Har ni orkat läsa ända hit är ni nog spekulanter på en R och sitter med dslr för tillfället. Jag kan verkligen rekommendera R. Den ger en nytändning som heter duga. Skärm, evf och säker af ger nya möjligheter samtidigt som allt i övrigt fungerar ungefär som innan. Jag tror även alla utom sport och naturfotografer med inriktning djur kan jobba professionellt med detta hus. För er som filmar är ju mycket bra på R. Speciellt alla som kör 1080p. Har faktiskt tänkt börja filma lite när tröskeln nu sänks. Dpaf och vinklingsbar skärm. Just saying :). Mycket jag tar upp är relaterat till just spegellöst och kan fås även hos konkurrenter ibland med bättre funktion. Fast det gäller även åt andra hållet. Inget annat hus hos konkurrenterna har en skärm som är så mångsidig för att nämna något. Främst borde dock R locka Canon dslr ägare.

Saknar jag något från 5dsR? Ja de krispiga filerna som både upplösning och utsläckt lågpassfilter ger. Större möjlighet att beskära med bibehållen hög upplösning. En fil från 5dsR behöver sällan mer än grundskärpas vilket gör att Photoshop kan undvikas där jag gör detaljskärpning vid behov.
Greppet och reglage är skönare. Den har också dubbla kortplatser. I övrigt är R lika eller bättre. Nej förresten, en sak till, mitt Tamron 24-70 G2 fungerar dåligt på R. Den behöver ny firmware. Hoppas kunna lösa det utan att behöva köpa deras tap-in console.