Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-11, 10:01
martinot

ajoe skrev: Tycker också extremt illa om alla slutna standarder (Linuxgubbe...) och gillar att Sony gjort sin E-fattning tillgänglig för andra.
FYI: Sony har slutat med att öppet publicera sina nya tillägg till E-mount sedan flera år tillbaka. De hart gått samma väg som Google med Android, och är numera i princip lika slutna som alla andra tillverkare.

Den mest öppet delade fattningen idag är nog L-mount, men den är endast öppen för medlemmarna (sluten för alla andra).

ajoe skrev: Skulle jag börja om nu skulle jag gå på Sony, störst kör först, och jag finge väl svälja förtretetet med deras menysystem.
Håller med. Sony har jättefin teknik i sina kameror, och faktiskt det (idag) största utbudet av objektiv för kombinationen småbild och spegellöst. Men tyvärr så är inte heller jag riktigt vän av varken deras fysiska användargränssnitt eller menysystem (och sådant är extremt viktigt för mig, lika viktigt som prestanda/tekniska specar).

Gällande öppenhet så är nog det närmaste OSS man kan komma där Canon med OSS-mjukvaran Magic Lantern som är helt öppet och helt modifierbart.