Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-15, 17:07
Fredrik H

Nome Nescio skrev:
Men fattar du inte fortfarande efter mitt exempel. Om merkosnaden är 570kr så blir inte den effektiva årsräntan 5,7% i ditt fall. Detta eftersom du betalar flera gånger under en utrdagen tid.

Om du har ett sparkonto där du stoppar in 100kr/månaden och räntan är 5%, tror du att då kommer att ha 1200+60(5%) vid årsslutet?

Samma sak här, fast reverserat och detta till kreditgivarns fördel. Han kan ju som sagt låna ut pengarna igen, igen och igen, med ränteintäckt flera gånger under din låneperiod.

Nu ger jag iallafall upp. Tro vad du vill, räntekalkyl verkar inte vara din starka sida.
Uppenbarligen har varken du eller Ulf en aning om vad effektiv ränta innebär eller så missförstår vi varandra totalt.

Så här skriver skatteverket till exempel:

Effektiv ränta
Den totala kostnaden för ett lån (ränta, uppläggningskostnader och aviseringsavgifter). Den effektiva räntan anges i procent och talar om hur mycket ett lån verkligen kostar.

Läs här på skatteverket.

Med skatteverkets definition på effektiv ränta så hamnar vi på 5.7 % eftersom vi bara har uppläggningskostnad och aviavgifter, och ingen "riktig" ränta.

Men både jag och skatteverket kan ju ha fel.