Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-15, 17:10
jorgene

Nome Nescio skrev:
Sluträntan är 4,2%, men eftersom du betalar under hela året så är den effektiva årsräntan betydligt högre. Om du betalar allt första månaden så är årsräntan skyhöga 50%.
Du har rätt i allt detta, men det enda jag personligen ville ha sagt i denna dabatt var att jag tyckte det var värt att kunna få min TV (och nu diascanner) direkt hem, klar för användning, till en kostnad av bara 5-600kr. En spottstyver för det extra värde jag uppnådde i sammanhanget. Om det sedan motsvarar en effektiv "ränta" på 1% eller 1000% är mer matematik för mig; jag nöjer mig med att konstatera att det var värt *beloppet* ifråga för mig. Precis som man gör när man tittar på vilken prislapp som helst i butik (få ställer sig t.ex. och räknar på alternativkostnader mm, innan de betalar en TV kontant i butik; de nöjer sig oftast med vad beloppet på prislappen säger dem).

Det enda som var viktigt för mig, var alltså att slippa vara utan tv i ett par månader (liksom att kunna börja scanna mina dior direkt) till en kostnad av några ynka hundralappar. Därför anser jag det vara bra att denna köpform finns.

Talar vi sedan om inköp till mitt företag, så är inköpsformen *än* bättre. Alla kostnader är avdragsgilla, hela momsen kan lyftas direkt efter inköpet och framförallt kan jag starta upp verksamheten ifråga utan dröjsmål (och förhoppningsvis också få den att gå med vinst). Och det till extremt låg "ränta", eftersom inköpsbeloppen då ofta är lite större, men avgifterna förblir desamma.