Visa ett inlägg
Gammal 2019-02-14, 07:22
Dr. Glyko

jonasfj skrev: Det råder viss förvirring kring vilken bländare kameran fokuserar vid, men enligt DPR så fokuserar Z6/Z7 vid vald bländare, men aldrig med mindre än f/5.6. Välj f/2.8 och kameran fokuserar vid f/2.8. Välj f/8 och kameran fokuserar vid f/5.6.

Jag tror att Sony fokuserar vid vald bländare, punkt slut.

Det finns ingen som vet vad anledningen är, men en hypotes är att det är billigare att tillverka objektiv som inte är fullt ut korrigerade för fokusskift, särskilt för framtiden när upplösningen hos sensorn väntas öka och därmed bli mer känslig för optiska problem.
För Z6 stämmer detta. Vid f5.6 och mindre används alltid f5.6 för AF. Vid större bländare används den inställda bländaren. Jag tycker detta verkar vara en bra kompromiss jämfört med Sony (alltid inställd bländare) och Canon R (alltid största bländaren).

Det bästa hade nog varit om man själv kunde välja "brytvärdet". Med ett fast objektiv och blixtfoto när det är dåligt ljus så borde man få använda f1.4/1.8 för bästa AF som på en DSLR.

Annars tycker jag det är perfekt att mer kunna se det sanna skärpedjupet genom EVF:en. Om 1.4 är inställt så kan ju mycket vara ur fokus och det är istället bättre att fokusera vid den tänkta bländaren så att man bättre ser hur bilden kommer att bli.
Denna effekt är också påtagligare för spegellösa, med en DSLR och f/1.4 så ser kanske skärpedjupet ut som f/2.8 genom OVF:en, men f/1.4 ser givetvis ut som f/1.4 med EVF.