Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-29, 21:57
HenryB

Karuzzell skrev: Sonen har gjort ett förslag, som är lite billigare än ditt men enligt honom tämligen likt ditt förslag. Eftersom han inte kan så mycket om bildbehandling eller vad bildbehandlingsprogram kräver, undrar jag om du skulle vilja titta på förslaget. Har han tagit till i underkant på något? Räcker t ex instegsgrafikkortet? Är det valda RAM-minnet snabbt nog. (Kan i och för sig kompletteras.
Vi har vidare utgått från att jag även fortsättningsvis har mitt bildarkiv på externa usb-anslutna diskar. Vore det bättre, att de ligger direkt på datorn?
Något vi helt missat?

https://www.inet.se/produkt/b1023244/evas

PS
Jag fick bryta inlägget ovan innan jag var riktigt klar. Vill också påpeka, att jag förutom Lightroom och Photoshop också tänker mig att försöka göra bildspel, som väl lär kräva en hel del.
Tackar på förhand.
Tog en liten titt på din sons "kundvagn".

* Processorn är av första generationens Ryzen7 och är numera ersatt av andra generationen med ökad prestanda som skillnad. Lägg till 400:- och välj Ryzen7 2700 ist. Viktigt är att ett moderkort med B350-kretsar måste BIOS-uppgraderas för att kunna köra med andra generationens Ryzen7. Den butik som bygger datorn är väl medvetna om detta och löser den biten.

* Moderkortet har en äldre styrkrets. En uppdaterad styrkrets har precis släppts (B450) med en del förbättringar samt med stöd för andra generationens Ryzen processorer direkt ur kartong. Inga stora pengar så välj ett kort med B450-kretsen.

* Minnena skall minst ha samma hastighet som moderkortstillverkaren anget som lägsta standard. Valda minnen är för långsamma. Ditt moderkort skall ha minnen som kör i 2666Mhz eller högre.

* Vald SSD-disk arbetar mot SATA-bussen vilket är en mkt långsamare "motorväg" för alla ettor och nollor än om disken istället får jobba mot PCI-E-bussen som sväljer mkt mer trafik samtidigt.

Sen räcker grafikkortet för bildarbete. Photoshop och Lightroom älskar mkt minne och snabb processor. Grafikkorten har dom dock inte lärt sig att nyttja så bra.