Visa ett inlägg
Gammal 2016-07-13, 20:45
mattiaswinbladh

Dr. Glyko skrev: Jag fick fläckar på sensorn på en RX100 och hittade på nätet att man kunde använda dammsugaren. Det funkade väldigt bra.
1) Klipp av petflaska. 2) Sätt fast med tejp på dammsugarslangen. 3) Starta kameran och dammsugaren 4) Placera tight mot kameran, zooma ut och in medan du rengör sensorn. Se bilden
Tipsade någon på dpreview om detta, tror det var en G16, och det funkade också fint.
Med vänlig hälsning,
--Jonas
Jag har sett dammsugartipset tidigare på nätet, och även försiktigt gett mig på själv att dammsuga runt skarvarna i det utfällda objektivet, utan resultat, men jag har aldrig sett lösningen med PET-flaskan förut. Den både skrämmer och fascinerar mig.

Den är skrämmande då man aldrig bör dammsuga elektronik på grund av risken för ESD i samband med detta. Samt att har man en bra dammsugare så är det redigt vakuum i den vilket förefaller innebära att alla möjliga saker riskerar att hända när trycket ändras så fort runt små finmekaniska detaljer, speciellt om man håller tätt med hjälp av PET-flaskan.

Den fascinerar mig då det skulle vara mycket intressant att prova trots allt.