Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-22, 16:39
Tonyeagle

Ett tips
Alla som man säljer till har ju inte full koll på det här med upplösning och format. När jag säljer till sådana kunder/kunder som jag förmodar inte har full koll brukar jag interpolera bilden till en högre upplösning. Har du Photoshop av senaste modell så har de en inställning i "Image size" som fungerar jättebra för detta (har testat den genom att öka längd/bredd med dubbla antal pixlar). Du skriver in det dubbla antalet och ser till att kryssa i rutan under i rullisten "preserve details 2.0" Här kan du läsa mer om uppskalningametoden: https://www.photoshopessentials.com/...oshop-cc-2018/

När jag gjort detta använder du ctrl+ eller ctrl- för att betrakta din bild i 50%-läge. Grundskärp bilden med unsharp mask så den ser bra ut på skärmen i detta 50%-läge (Inte för stor radie kanske ca 0,5-0,8). tryckeriet som ska göra bilderna kommer sedan att slutskärpa bilderna för aktuell tryckmetod. Bättre att skärpa för lite än för mycket.

När jag testade preserve details 2.0 för första gången fick jag direkt bättre resultat (utan ytterligare finslipning) än då jag hade lagt ca 20 minuter i photoshop med stegvis ökning av storlek och partiel skärpning i flera steg.
//Tony