Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-05, 18:25
Brix

danielhugosson skrev: Hej,

jag har i nuläget en Canon 400D med två relativt enkla objektiv. Nu har jag lite funderande på att dels skaffa ett makroobjektiv och dels tror jag att jag kommer att vilja uppgradera åtminstone ett av de andra två. Förstår att det här blir väldigt generellt - men hur skulle ni ha resonerat, med tanke på att den har några år på nacken, avseende om det är värt att lägga krut på uppgraderingar, eller om jag i så fall borde snegla mot nytt? Vad kan jag t ex uppnå med riktigt bra objektiv till den, jämfört med en ny kamera, antagligen någon klass upp, och med bra objektiv? Egentligen är nog grundfrågan - är det dumt att lägga pengar på uppgraderingar för att det är troligt att jag ändå kommer att vilja köpa nytt?

Tackar på förhand!

/Daniel
Det som främst bildmässigt kommer bli bättre med ett nytt kamerahus är brus och dynamiskt omfång, annars är objektivet viktigare för bildkvalitén.
Sen kan du såklart också få högre upplösning, bättre autofokus, snabbare seriebildstagning, bättre byggkvalité och vädertätning m.m.

Att döma av din profil så verkar du ju inte ha några topp-objektiv direkt så jag skulle nog rekommendera att du skaffa ett par bättre objektiv först och främst och sen kan du ju uppgradera kamerahuset vid ett senare tillfälle om du känner för det.

Alternativt så skulle du ju kunna byta till ett spegellöst system istället, lite beroende på din budget.