Ämne: Fuji X100 (!)
Visa ett inlägg
Gammal 2014-04-03, 13:44
JOLidman

Glimt "stäng av kameran och sätt på den igen"
AE kommer det upp att välja mätmetod och på AL händer inget när jag har den på P/A/S.

Om jag väljer A eller S, samma sak.

Har med andra ord ingen betydelse om det här helautomatik eller bländar- / slutartidsförval.

Jag har ett annat problem, Macro fungerar inte, kameran har varit inne på verkstad 2 gånger med samma resultat. Om jag går tillräckligt nära, det har ingen betydelse om macro är valt eller ej, erhåller jag "STÄNG AV KAMERAN OCH SÄTT PÅ DEN IGEN".

När detta meddelande har kommit måste jag starta om kameran. Kommer vid 33-34 cm mätt till markeringen för filmplanet.

Kameran har varit i Tyskland 2 gånger. Första gången hade de, antagligen, bara kör igenom någon standard test och inte funnit något fel. Andra gången testade jag inte att den fungerade direkt när jag fick tillbaka den. Däremot var den fruktansvärt slö och missade 2/3 av julkorten.

Uppdaterade till 2.01 och nu fungerade avståndsinställningen men fortfarande inget macro.

Använder en X10 till macro där avståndet varierar enligt: 28 mm/12cm -21mm/50cm - 85mm/35cm - 112mm/48cm. Eftersom brännvidden 50 mm ligger mittemellan 28-85 är det vad jag använder vid macro (hoppas och tor att objektivet är bäst mitt på skalan.

Ha en skön "upptäckardag" / Jan-Olof

Synd att det ska behöva vara så svårt med service