Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-30, 15:18
ztenlund

professorb skrev: Nu får man bara 5 bilder/s med D700 utan batterigrepp så om det är 4 eller 5 kanske inte spelar så stor roll. Skall man fånga snabba sekvenser är det nog en D3 man skall leta efter med 9 bilder/s finns för under 10.000 den också. Annars är D800 kanske den mest prisvärda begagnade kameran. Mycket bra signal/brus, hög upplösning och bra storlek. Jag hoppade i och för sig över den och gick direkt på D810 pga det bättre greppet men det är personligt vad man tycker om det.
Ja, jag skrev ju i inlägget före att man har möjlighet att få klart snabbare serietagning med batterigrepp och rätt batteri. Att skriva 5-6 bilder/s med D800 utan att specificera de rätt kraftiga begränsningarna tycker jag är missvisande, varför jag tyckte att det behövde förtydligas vad som krävs. Det är en sak att behöva sätta dit ett grepp, men att börja kasta bort sensoryta känns inte särskilt attraktivt annat än på t ex fåglar om man ändå inte har objektiv som räcker. Då har man ändå inget val.

Fördelen med D700-varianten framför D3 är att man kan välja om man vill ha 8 bilder/s och en stor kamera eller en mindre (inte liten...) kamera som tar 5 bilder/s. Det blir lite mindre skit på sensorn i D700 också i och med att den till skillnad från D3 har automatisk sensorrengöring. En del springer dock runt med batterigrepp på kameran för jämnan och då kan man ju lika gärna ha ett stort hus från början.

Att D800 är den tekniskt överlägsna kameran sett till hela paketet är det nog knappast någon som inte är överens om. Det finns dock specifika fall där D700 har en fördel om man inte vill lägga mer pengar på ett av de nyare stora husen. Här var ju dessutom valet D700 och ett objektiv eller D800 och inget objektiv. Inte helt enkelt. Jag tycker nog att en komponent då blir beroende på prognosen avseende mer pengar till att antingen byta kamerahus igen eller köpa objektivet senare. En annan variant är att behålla den nuvarande kameran och köpa objektiv och byta senare. Det var i princip vad jag gjorde när D800 hade några saker som störde mig, men framför allt greppet.