Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-07, 11:18
Joakim88

Andreas i Uppsala skrev: Det är populärt att vara ett fan av D750, men jag är inte det trots att kameran i sig är bra. Den är helt enkelt inte prisvärd för fågelfoto, jämfört med alternativen.

D750 är bra så länge du inte vill beskära bilden till APS-C-format. Beskär du ned till DX-format hamnar du på runt 10 Mpix (D300-nivå). Det är inget att satsa på om du vill åt räckvidden. Som nödlösning på en del bilder kan det funka, men jag rekommenderar det inte regelmässigt. Då tar jag hellre en D7200. Brusjämförelsen med D7200 haltar då D7200 har 24 Mpix i DX-läget och ger en betydligt skarpare bild. Att bruset i det beskurna DX-läget kan vara lite lägre på D750 beror i så fall på att pixlarna är större och färre, dvs det lägre bruset kommer till priset av en mindre detaljerad bild. Testa att sampla ned bilderna från D7200 till 16 och 10 Mpix och jämför bilderna på nytt. Hur ser det ut då?

För beskärning till APS-C är en D800E ett väldigt mycket bättre val än D750. Den ger runt 16 Mpix i DX-läge vilket börjar bli användbart. Brusnivån är bra med, fullt jämförbar med D750. Skillnaden i DX-läget mot vanliga D800 är påtaglig (jag har haft båda). APS-C-beskurna bilder från Nikons 24Mpix FX (jag har haft en sådan med) ser trista ut jämfört med dem från D800E/D810. Har du däremot ett objektiv som är långt nog spelar det givetvis mindre roll.

Min invändning mot D750 är priset, som jag tycker D750 gör mindre intressant. Räkna med att betala mer för en begagnad D750 än för en begagnad D800E. Det går till och med att hitta begagnade D810 för vad en del begär för sina D750. Det är i det ljuset jag inte tycker D750 är så intressant.

Jag fotar själv mycket fågel och du kommer oftare att tycka att du inte kom nära nog än tvärtom. Personligen skulle listan vara (D850,) D500, D810, D800E. D500 är mest för pengarna för fågel och D500(/D850) har betydligt bättre autofokus än övriga Nikonhus (D5 undantaget).

Tänkvärt om priset: många begär mer för begagnade D500 än vad de kostar nya från England. D500 är en väldigt bra kamera som hänger med bra när ISO går upp. Den fullformatare som i DX-läget motsvarar D500 är D850. Båda ger helt jämförbara bilder i DX-läget. (Bäst är naturligtvis D850 när du kan fylla ut hela sensorn med motivet.) Med tanke på att du funderar på ett APS-C-hus för fågel är D500 ett riktigt bra alternativ. Har ingen personlig erfarenhet av Canon 7D Mark II men kan konstatera att jag ser mer kommentarer från användare/fanboys om att det är dags för en uppdatering av 7D MarkII än liknande kommentare om D500.

Tamron 150-600G2 är riktigt bra. En kompis har den och en D500. Han är nöjd men lite sugen på att prova Nikon 200-500, så gräset är nog alltid lite grönare på andra sidan. Nikon tappar lite över 400 mm (jämfört med hur den presterar upp dit) men funkar å andra sidan ok med TC-14E II/III. Båda är väldigt prisvärda och bra ”fågelobjektiv”. Tror inte du blir missnöjd med något av dem.

Kortfattat svar, tack för väldigt bra svar samt info :)