Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-07, 12:15
Joakim88

ehrsa skrev: Hej! Jag använder ofta en D750 med mitt 200-500 mm. det fungerar fint! Hade D500 funnits när jag köpte min D750 så hade jag absolut köpt den kameran! Jag hade redan en D800E som 'fullformatare' och den levererar ännu bättre bilder med fler pixlar att kunna beskära, men den kameran är inte lika 'snabb' varken i seriebildstagning eller i fokusering, D500 är ju bättre på båda dessa faktorer! Ibland tycker jag att 200-500 mm. är för tungt att bära på, och har då ett Nikon 80-400 mm. att använda istället, det objektivet kan jag bära på en hel dag utan att 'lida', med 200-500 mm. lider jag alltid lite.. 80-400 mm. känns mer rejält byggd och är ett väldigt bra objektiv! Ihop med en D500 så blir det 120-600 mm. och då dessutom inte så tungt att bära.. Förvisso blir 200-500 mm. med D500 hela 300-750 mm. men vikten kommer du troligen att lida en del av när du är ute länge, kanske med en vanlig ryggsäck dessutom.. Jag är ofta ute med min D750 + 80-400 mm. och får väldigt bra bilder bara med den, och är många gånger glad för att jag kan zooma ut till 80 mm. Är det rena porträttbilder man vill ta så är det ju bättre med 200-500 mm. så klart! Men vill man ha med lite miljö också (som jag gillar bäst) så är det bra att kunna zooma ut också.. Jag har haft en del problem med mina två exemplar av 200-500 mm. också! Det första exemplaret jag hade för tre år sen så slutade bländaren att fungera när det var kallare än +-0°, det var inne hos Nikon i tre månader för rep.. sen fick jag ett nytt exemplar.. Det andra exemplaret så gick zoomlåsknappen sönder efter 3 månader.. fick det reparerat på 5 veckor.. I somras så gav troligen den knappen upp igen, och hindrade dessutom zoomningen, det blev som en låsning.. Fick det också reparerat på garantin där objektivet var inlämnat under 1,5 månad.. Man 'får mycket objektiv' för pengarna med 200-500 mm. men jag tycker att det verkar vara 'billigare' byggt än mitt 80-400 mm. där motljusskyddet sitter rejälare fast med en spärrknapp t.o.m. På 200-500 mm. så lossnar ibland motljusskyddet oväntat.. det har säkert hänt 5 gånger när jag promenerat med det hängande neråt.. Så min absoluta rekommendation är en D500 + 80-400 mm. den kombon är betydligt skönare att promenera med när du är ute med 'Maja' och dessutom har en ryggsäck med.. Jag är väldigt glad att jag har både mitt 80-400 mm. och mitt 200-500 mm. Jag tror att jag använder mitt 80-400 mm. lite mer, den kan jag t.o.m. cykla med hängande bak på ryggen, den går också ner i min ena cykelväska när jag cyklar bort till Nackaskogarna, jag cyklar inte med mitt 200-500 mm. det blir för tungt över axeln/bak på ryggen då.. dessutom går det inte ner i cykelväskan jag har..
Hälsn!

Hej Jan vad roligt att få en bra utförlig kommentar/hjälp utanför bloggsidan :)
Det låter ju inget vidare alls med 200-500 att båda har krånglat....
Och ja D500 har jag under bevakning nu och som du säger så blir ju brännviden mycket längre på en DX kamera så 80-400 får jag kika på också. Har ju sett alla dina fantastiska bilder från bloggen på fåglar så jag antar att det är det objektivet du kör med då? :)
sen är det ju så att Maja kommer ju att följa med säkert 80% av den tid jag är ute å fotograferar så det blir ju vandring med hund, kamera och objektiv i en ryggsäck :)

Tack för bra svar och information :)