Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-07, 12:58
ehrsa

martinot skrev: Låter som om APS-C är det naturliga förstavalet (då du kommer att croppa bilderna), men det sagt så vill jag bara nämna att det går fint att ställa om D750 till "cropläge" så att den i princip blir en APS-kamera (aktiv del av sökarbilden blir mindre, men kan fungera ändå då stor och ljusstark från början).

Ett andra alternativ är ju även att batchcroppa i Lr (eller den RAW-framkallare du använder). Går normalt också mycket fint.

Låter som om D500 är det bästa förstahandsalternativet för dig (tycker du främst skall kika på det), men då det är ett proffshus får du också betala därefter. Då det finns så många bra prisvärda beg. D750/D810 så kan det vara prisvärda alternativ att kanske ändå överväga (bra andrahandsalternativ till grymt bra priser).
Att använda 'cropinställningen' redan i kameran är inget bra, då är det bättre att beskära bilden hemma i datorn, så gör jag alltid med mina bilder i samband med redigeringen från RAW-formatet. Dessutom blir det betydligt färre men större pixlar, om man kör med 'cropinställning' i D750, istället för att fota med en D500 rakt av.. Jag tror mig ha läst att man behöver fota med en 'högupplöst' D850 med 'cropinställning' för att få samma antal pixlar som med en bild tagen med D500.
Hälsn!