Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-20, 11:53
fieldcells

Jag lär mig mest från att studera fotografer istället för enskilda bilder. Magnum Photos har t.ex. kontaktkartor tillgängliga för några av historiens mest kända fotografier. Då får man möjlighet att se hur fotografen arbetade en scen för att nå slutresultatet. Idag har vi även sociala medier där många fotografer lägger upp "behind the scenes" så att man kan få en inblick i allt ifrån fotograferandet till tankebanorna och bildbehandlingsprocessen. En del fotografer har t.o.m. släppt video-kurser så att man kan gräva ner sig just i deras stil.

Sedan ska man naturligtvis inte försöka bli någon copycat utan snarare plocka upp någon lärdom från varje fotograf och skapa något eget. Målet är att få en bred verktygslåda och förstå vad som fungerar så att man själv kan lära sig att bryta mot det.

Vill man sticka ut så handlar det väl lite om att göra det som ingen annan orkar och dra nytta av teknikutvecklingen. Saul Leiter hade sina färger. Michael Kenna fångar minimalistiska landskap med ND-filter. Joel Tjintjelaar gör ND-filter till något nytt tack vare sin bildbehandling. Bruce Gilden har blixten. Erik Johansson och Erik Almås har sina montage. Joel Marklund har fotograferat så sjukt många sporter att han nu testar det som ingen annan har tänkt på. Jag skulle själv betala pengar för att se någon kombinera Simon Stålenhags miljöer med Gregory Crewdsons fototeknik.

Nu är vi väl lite i gränslandet där enkla drönarbilder fortfarande generar uppmärksamhet eftersom det erbjuder ett nytt perspektiv. ND- och IR-filter har blivit lite passé och det räcker inte längre med ett simpelt snapshot.

Rent krasst så har jag tröttnat på samma gamla landskapsbilder och seascapes. Sätt en människa eller djur i samma vackra landskapsbilden så tas den till nästa nivå. Terje var väl inne på rätt spår men gjorde fel. Delvis för att det är så otroligt svårt att få alla komponenter att samspela för den där perfekta bilden.