Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-14, 07:07
MikaelSB

ErlandH skrev: Det där skulle man ju kunna säga om människors (eller männens, i alla fall) vana att slå ihjäl varandra också.
På visst sätt är det så. Men en benägenhet till våld är annat än en dragning till ena könet eller dess avbildning. Även om de två ibland överlappar på olika sätt. Nu berör trådens ämne inte biologi men när lekmän diskuterar biologi och arv finner jag ofta en alldeles för stor närhet till hård determinism. Vi har vissa drag som kännetecknar, eller kännetecknas av, vårt kön och arv - men vi formas också ur socialt sammanhang, kultur och politik.

Hasse Sony Larsson skrev: På internet finns många olika forum/grupper med foto som tema och där lägger an upp sina bilder och får goda råd och bildkritik på hur man tar bättre bilder och alltså utvecklas som fotograf med eller utan lön så är väl alla som tar bilder fotografer....

MEN nästan varje gång som det är en kvinna på bilden så blir kommentarerna lite annorlunda då är det inte fint motljus och sånt längre utan då blir det "snygg tjej" och nivån sjunker nästan till "visa pattarna"

Ja det är män som kommenterar......
Ja, jag känner igen dessa märkliga kommentarer. Men jag skulle inte lägga allt för stor vikt kring detta då de kommenterandes uppsåt är svårt att fastställa. Det kan ju vara uppmuntrande ord riktade till subjektet, som man tänker sig också läser inläggen. Samtidigt känns det mer nära till hands att kommentera en kvinnas utseende än en annan mans. Här finns många skitkonstiga outtalade sociala tabun - eller åtminstone utrymme för svårfångad friktion. Därav min första kommentar i tråden om kulturella och sociala memes.

Kvinnor skriver också sådana ytliga kommentarer. Kolla hur tjejer och kvinnor skriver till varandra på varandras bilder på Instagram.