Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-09, 23:52
PMD

Jacobssons skrev: Om du skulle köpa en kamera idag - och några bra gluggar - vad skulle du köpa då baserat på utrustning som du själv haft och uppskattat?
(Svaret beror lite på vad som räknas som en modern kamera).

Den bästa filmkamera jag har ägt (eller snarare den jag har gillat mest) är nog Canon EOS-1N. Jag har aldrig ägt en EOS-1V, men jag gissar att jag inte skulle tycka mindre om den. EOS-1N får stark konkurrens av Nikon F6, men den köpte jag efter att ha börjat fotografera digitalt så eftersom jag inte har använt den lika mycket så har den inte gjort lika stort intryck på mig, trots att den antagligen är den bästa småbildskameran för film som någonsin gjorts, rent objektivt. :-)

Så svaret på vad jag skulle köpa om det gällde en filmkamera är nog EOS-1V.

Den bästa digitalkamera jag har ägt är ett svårare val. Nikon Df ligger bra till, trots att den inte är direkt bäst på nånting. Den är dock mycket trevlig att använda, speciellt med lite äldre AF-objektiv. Canons APS-C-serie är också mycket trevlig. Jag har använt fyra modeller i den serien, varav EOS 70D är den senaste. Den köpte jag för ett antal år sen för att ingen av de kameror jag hade var speciellt lämpad att fotografera flygande fåglar med och EOS 70D var "lagom dyr" för mig som ville prova på fågelfoto.

Svaret på frågan vad jag skulle köpa om det gällde en digitalkamera blir nog Canon EOS 7D Mk II, eftersom min EOS 70D inte alltid räcker till numera.

Vad gäller objektiv så skulle jag alla gånger köpa ett Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro en gång till om mitt nuvarande exemplar försvann. Ett av de bästa objektiven jag har använt. Ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM II ligger också bra till om mitt objektiv av den första versionen av samma modell försvann.

Sen skulle jag väl köpa ett eller annat objektiv för andra ändamål än makro och fågelfoto, men där finns det många alternativ att välja bland och jag kan inte riktigt utse någon eller några solklara favoriter.

Mitt svar utgår från att det inte finns några ekomiska begränsningar att hålla sig inom. :-)