Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-01, 18:51
Staffan_T

alfin skrev: https://www.dpreview.com/forums/post/58308802
Det finns säkert sätt att få tag i kopior av DPP som kan köras utan att köpa en ny kamera. Förmodligen skulle jag kunna plocka fram en gammal CD eller ladda ned en version med hjälp av serienumret från någon av de Canonkameror (som använder cr2-formatet) jag köpte för några år sedan. Och kanske skulle det gå att uppgradera till en nyare version som klarar cr3.

Men när Canon säger att de inte kan garantera att det fungerar, så tolkar jag det som att de inte kommer att bry sig om att kolla att det kommer att fungera när nästa version av DPP släpps.

Min slutsats blir att även om det finns sätt att hantera problemet (DNG-konvertering under Wine, DPP i en virtuell maskin och kanske DPP under Wine), så verkar Canons intresse av att det ska fungera på ett bra och framtidssäkert sätt vara högst begränsat och knappast något som man bör förlita sig på. Jag hoppas förstås att situationen ska ha förbättras om några år när det är dags att byta ut min fullformatare, för jag har trots allt varit nöjd med de flesta av mina tidigare Canonkameror.