Visa ett inlägg
Gammal 2005-10-05, 23:35
lottawe

Re: Re: konkurrensfråga....
Kijana skrev:
Att dumpa marknaden som Lotta var inne på är förstås fult. Men om ni är två fotografer på en liten ort som med era tjänster kompletterar varandra kommer ni nog förmodligen att båda tjäna på det.
Det är nog därför jag kunnat hålla mig vän med ateljefotografen. Vi plåtar inte samma saker. Jag blir dock uppringd av föräldrar ganska mycket oftare än jag tar uppdragen. Svarar att jag inte är billigarre än Conny och att jag inte plåtar atelje. En del vänder sig då åter till honom, medan andra inte vill ha ateljebilder, men det är sällan de vill betala det det kostar heller så mycket jobbat med sånt jobbat blir det inte iaf..
Jag tror majoriteten i hålan väntar till klassfoton eller erbjudanden i barngrupper som finns rätt ofta.
Många nöjer sig också med den där "Stjärnfotografen" som ju inte är nån stjärnfotograf när de ställer upp på stan två mil härifrån också..

Fast det med att dumpa priser..
Det är jag mot oavsett tjänsterna skiljer mot andra på orten eller inte. Det finns ingen anledning att sälja sig för billigt. Det man erbjuder tycker jag man ska klara att ta betalt för. Särskilt i en håla där ryktena sprider sig snabbt också. Det kommer antagligen bli ett he***te för den som gått ut för lågt att höja sen.
Och visst är jag mot det av konkurransskäl också, det erkänner jag. Jag skulle inte gilla om grannen köpte bra kamera, lärde sig plåta bra och började plåta ungarna på gården för 20:-/barnet även om jag inte hade tänkt plåta den gruppen själv för jag tycker att folk ska kunna betala för tjänster och se värdet i vad de får. Är alla vana att få gratis finns ingen grupp kvar att vända sig till för oss som lever på det sen heller..

Att dumpa priserna för mycket kanske i längden leder till yrkesfotografernas död?