Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-16, 14:50
c.hilli

ztenlund skrev: Jag tror att det är en del SBS inblandat här. Förutom vad som redan nämnts är bilderna underexponerade och har tämligen låg kontrast och skärpa. Båda de senare går att öka i kamerainställningarna om man absolut ska köra JPEG, annars är det vid råframkallningen.

Den första bilden har dessutom bländare 22, vilket är ett bra sätt att framkalla diffraktion. Jag har iofs också tagit bilder med väldigt liten bländare, men då för att få stora stjärnor runt ljuskällor eller något annat specifikt. Dessa bilder kräver dock mer skärpning och blir inte lika skarpa som de skulle kunna vara.

Så här ser muren/portalen ut efter ca två sekunder i Photoshop. Ta gärna upp orginalet och växla mellan dem. ;)
http://martinstenlund.se/files/temp/DSC_0003_hilli.jpg
(Jag tar såklart bort bilden om du vill.)

Den lilla oskärpa som återstår tycker jag inte ser ut som att det är fokus som är problemet.
Sedan har du lyckats fotografera i bland det mest kontrastlösa och tråkiga ljus som finns, vilket lätt ger platta bilder precis som gassande solsken fast på ett annat sätt.
Jaa-a du, jag var inte ute efter BILDKRITIK eller efter redigerade bilder. Jag ville ha råd och hjälp med hur jag ska gå vidare i ärendet.

Som jag skrev tidigare, jag har enbart testat kamerans skärpa, jag har inte alls på något sätt försökt mig på att ta "bilder" och att de är underexponerade och har bländare 22 och i princip utan kontrast är jag också mycket medveten om.
Naturligtvis plåtade jag i raw/jpeg det gör jag alltid, men valde att lägga ut jpeg.

Jag kan också redigera bilden på portalen/muren, så att det ser helt ok ut, det är inte det som är problemet, själva redigeringen. Jag lovar att jag även av de taskiga underexponerade bilderna kan i ett redigeringsprogram fixa till dem.
Sen är det ju alltid enklast att säga, skriva att det är SBS.

Ja, jag vill gärna att du tar bort din länk, dvs bilden du redigerat.

Har idag plåtat och på auto funkar kameran ok.. Kör jag manuellt med samma exponering blir det inte skarpt.

Har nu tagit bort min länk,.Jag la inte ut den för att någon skulle visa hur en av dessa bilder ser ut när den är redigerad. Jag ville ha hjälp med hur jag ska gå vidare med ärendet.

Så nu skippar jag diskussionen för min del och löser det här på ett annat sätt.
Tack till er som engagerade er.

/chi