Visa ett inlägg
Gammal 2016-04-08, 10:30
djungel

Jag har gjort ett tiotal backpackingresor till Syd och Centralamerika men inte de senaste 9 åren (mest Afrika nu) Jag började mina långresor med ganska stor analog fotoutrustning 2 kameror, 5 objektiv, 2 blixtar, stativ och 30-50 filmrullar. Detta gjorde jag två långa resor innan jag insåg att jag blev allt för handikappad med denna tunga utrusning. Jag testade därför olika alternativ i 15 år som t.ex. minoxkamera och olika varianter av zoom-kompaktkameror. Det blev mycket roligare att resa men bilderna blev ju tyvärr mindre bra. Minoxen tog visserligen mycket bra bilder men den hade ett fast vidvinkelobjektiv så djurbilderna blev kassa. Bilder på människor och stadsliv blev desto bättre då det var typ spionkamera.

Din 3100 är bra val eftersom den är liten för att vara systemkamera. Hur mycket kan du sedan tänka dig att släpa runt på? Ett 35 eller 50 mm objektiv är billigt och lätt och tar mycket bra bilder. Främst 50 mm är dessutom perfekt för porträtt och at sudda ut bakgrunder. Machu Picchu kräver nog mer vidvidvinkel och ett 18-140 kan då vara mer flexibelt än ditt 18-55. Skall du fotografera djur/fåglar mm kommer du troligen att behöva minst 300 mm och ofta mer så det är frågan om du är så intresserad av detta så du vill släpa på detta tyngre objektiv. Om du funderar på 55-200 skulle jag i så fall mer rekommendera 55-300.

Backup mm? Släpa inte på en dator också. Mer tyngd och värdesaker försämrar ditt backpackande. 5-10 SD-kort är mycket bättre. Din 3100 kräver inga snabba kort så de är ganska billiga. ca 100 kr för 16 GB eller 170 kr för 32 GB. Fotorgraferar du J-peg blir det tusentals bilder per SD-kort.

Platser som är vackra? Bergen i Peru, Bolivia och Ecuador med saltsjöar och fantastiska vyer. Ursprungsbefolkning med vackra kläder. Brasilien Foz De Iguazu. Världens vackraste vattenfall enligt mig. Guatemalas antika "pyramider". Venezuelas fantastiska djurliv.

Fråga gärna vidare. Platserna jag varit på finns ju kvar men ekonomi och politik har ändrats så det kan andra svara bättre på. Jag har varit i nästan alla länderna från Chilie och Argentina i söder i söder till Guatemala och Honduras i Norr.