Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-18, 15:02
Joakim.e

sebmacahan skrev: Kan tillägga att jag borde skapa en ny katalog för varje år. En katalog med ca 10000 bilder känns mer hanterbart än det jag har idag som är 120000+ i samma katalog. Det är inte helt smidigt för datorn.
Jag kör laptop sedan flera år och har alla bilder, även de aktuella, på små externa diskar, WD Passports på 2Tb, lätta att ta med. Har 16 Gb internminne på laptopen. Har samtliga sparade digitalbilder från alla år i en enda katalog. Upplever detta som en klar fördel när jag ska söka. Taggar allt i Lightroom. Söker jag på ”sångsvan” t ex så får jag samtliga bilder på sångsvan som jag tagit, sparat och har taggat. Skulle vara omständligt i mitt arbetsflöde att söka i över tio kataloger om jag hade en om året. Har totalt 302000 bilder i min katalog och efter uppgradering till Lightroom Classic i höstas upplever jag inget problem med prestandan annat än att det tar tid att säkerhetskopiera en så stor katalog (den är ca 3 Gb). Sparar all kringinfo även på separata xmp-filer så de ska kunna läsas av andra program. Filen med Prewievs kan bli enorm och jag raderar den regelbundet när den blivit för stor, en ny skapas ju nästa gång man öppnar bilden. Katalogen ligger på laptopens hårddisk, en säkerhetskopia på extern disk och en i molnet. Totalt tre olika externa hdd för bilderna, en original och två kopior. Kör två separata överläsningar av minneskort ifall det skulle bli något fel vid överföringen. Den tredje hdd är en ren kopia av originaldisken. Tre diskar minskar risken för totalkrasch om vid kopieringen båda två av de externa samtidigt är inkopplade i laptopen och ngt skulle hända. Har varit med om att två externa kraschade inom en vecka och var då glad för den tredje disken. Ska på sikt försöka få till en lösning med speglande disk på annat håll online men då måste det finnas fiber på båda ställena.
Det var långt utlägg. Var och en behöver se över sina behov. Hur som helst gillar jag LR i arbetsflödet. Jobbade tidigare med Capture NX2, resultatet blev bra men arbetsflödet ohyggligt knöligt.
Kan också rekommendera att LR vid överföringen från minneskort automatisk skapar mappar för varje datum. Lämpligen en mapp för varje kamera, en undermapp med år och sedan skapar LR datummapparna. Det är sedan lätt att hitta bilder även utan LR.