Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-19, 09:15
AFJ

sebmacahan skrev: Kan tillägga att jag borde skapa en ny katalog för varje år. En katalog med ca 10000 bilder känns mer hanterbart än det jag har idag som är 120000+ i samma katalog. Det är inte helt smidigt för datorn.
Det tycker jag låter som en dålig idé! Det kommer att göra det ogörligt att hitta bilder på ett enkelt och smidigt vis. Antalet bilder i katalogen påverkar vissa delar av prestanda men generellt så har det ingen större betydelse för prestandan.

Om du ändå känner att du vill ha flera kataloger då skulle jag inte välja en kronologisk uppdelning utan försöka mig på något som typ av bilder efter motiv. Om du har ett specialintresse som genererar väldigt många bilder, t ex sport, så skulle man kunna tänka sig att ha en katalog "Sport" och en "Andra bilder".

Smartpreviews - det hjåller jag med om att det inte är någon lösning när man har ont om utrymme - tvärtom så tar ju smart previews extra utrymme - totalt sett.

Jag tycker det låter som du var på rätt väg med tanken på en NAS för backup, men om nu ditt nätverk är slött så är det väl bara att använda en USB-ansluten disk. Det är ju inte hela världen att koppla in en extra disk någon gång i veckan för backup?

Sedan tycker jag att man bör fundera på hur många bilder man sparar och varför. Om man spar 10 000 bilder per år och håller på med sin foto i 40 år, då har man ett gigantiskt bildarkiv. Behövs det så många bilder? Vem skall orka kolla på dem? Risken är att de bra bilderna drunknar i mängden.

Själv nöjer jag mig med ett par tusen bilder per år men inser att även det är alldeles för mycket. Jag brukar därför gå igenom bilder som är några månader gamla och gallra bort de bilder som jag först kanske tyckte var fina men som jag nu inser är ganska mediokra. Hittills har jag aldrig saknat en bild jag kastat! :-)