Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-04, 13:57
snap01

[QUOTE=Flash Gordon;2244754]Jag har ännu inte haft problem med bandning hos min 5D MKIV. Nu brukar jag slänga filer där jag verkligen bommat exponeringen.
Lätt hänt när man fotar landskap och plötsligt vill fota en svart hund som rusar fram i full fart. Oftast är det väl skärpan eftersom jag måste ställa hinna ställa om tiden till 1/2000 del när den här kämpen brakar i väg med 40-50 km/t.

Det är verkligen inte någon av mina bättre bilder men ett bra exempel.
Jag var på Hönö i Göteborgs skärgård på en långpromenad med hunden.
Han älskar att springa och plötsligt visste jag inte var han var. Jag visslade och han kom i fullfart emot mig. Jag hade kameran rätt inställd och tog några bilder. Det var verkligen snap shots.

Jag fick väldigt starkt ljus i bakgrunden och förgrunden samt en svart hund som brakar fram med full fart i skuggan. Kontrasten är väldigt hög.
För det första är jag imponerad av att kameran klarar att följa hunden från ljuset in i skuggan med AF-C. Det hade mina Fujikameror inte klarat.
Den här bilden har jag behövt redigera mycket hårdare i LR än jag brukar göra.Har här i princip dragit reglagen i botten för att hantera en bild jag aldrig skulle tagit under kontrollerade förhållanden.
Dessutom långt över bas ISO.

Tog med en annan bild tagen med gatufotokameranX-PRO2 i bättre ljus och ett motsvarande 70-200/2,8 IS.
Bara som ett exempel på att även diskussionen om FF eller APS-C haltar en hel del.
Till sist en bild från gamla Conon 1D MKIIN. Nu snart 15 år gammal.
Bara för att visa att man inte måste ha senaste sensorn och högsta upplösningen.

Ni diskuterar om problem som inte finns.
Jag har haft nöjet att få låna Hasselblads bästa kameror, bakstycken och objektiv.Visst kan jag zooma in i bilderna och se skillnaderna.
Fast jämför jag en 5D MKIV mot en H5D med största senron de säljer ser jag lien skillnad vid en utskrift i 50X70 cm. Man måste upp i mycket större utskrifter för skillnaden skall bli tydlig.
På någon skärm kommer man inte se någon skillnad så länge man inte zoomar in kraftigt.
Vi skall nog inte göra fotografering till en värre materialsport än vad det redan är.[/
En 15 år gammal aps-c sensor från Canon Kan inte mäta sig mot dagens kameror. Är det ett svårare motiv så är skillnaden. Synlig även på en större webbild. Däremot jämför du en Fuji aps-c så hänger den med i dom flesta fall. Idag kan du köra typ vilket kamera märke som helst/ sitter oftast samma eller likvärdiga sensorer i dom.
För mig är dom viktigaste aspekterna att välja kamera följande
Objektiv
Service
Hållbarhet
Menyer
Storlek
Känsla

Glömde jag DR? Den räcker oavsett nikon,Canon Sony Pentax eller Fuji.