Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-12, 14:28
Grelber

Gri11en skrev: Går i valet och kvalet om rätt steg att gå...

Kör idag D500 som jag bytte till från en D600 och D7100 för två år sedan.

Spegelllöst och bra videomöjligheter lockar. Men förlorar jag nåt annat?
Förutom crop-faktorn och att mina DX-objektiv måste bytas ut...

Funderar på att köra ett 24-120, som ersättare till 16-80, till z6 isåfall, inget z-mount ännu...

Bristen på batterigrepp är ett aber..
Gjorde just det skiftet för en tid sedan (bytte in en D500 med 16-80 mot ett Z6-paket) och ångrar mig inte ett ögonblick. Men med rabatt och paketpris ser jag det som ogenomtänkt att inte ta det stora och mycket prisvärda paketet med FTZ-adapter och "kit"-optiken 24-70 f/4. Jag har både "gamla" 24-70 f/2.8 (1/3 av "The Holy Trinity, en gång Nikons top-of-the-line) och 24-120 f/4 och Z-optiken är skarpare än båda. De enda nackdelarna som jag har hittat är att den elektroniska sökaren kräver lite tillvänjning (det som visas är ju vad sensorn "ser", baserat på inställningarna, istället för det som ögat ser IRL) och att förflyttningen av fokuspunkten går lite långsammare, men är å andra sidan mera precis och går längre ut i utsnittsperiferin än på D500 (avsevärt flera fokuspunkter). Du kan också glömma AF på AF-optik som baserar sig på skruvdrift i kamerahuset i st f inbyggd fokusmotor, det klarar inte adaptern, men om det är en nackdel beror ju på vad du har sedan gammalt. Min 85 f/1.8 trivs utmärkt med Z6, medan jag sörjer att min 105 DC (en underbar optik) bara kan användas med manuell fokus. Investeringen i en ny kortläsare och XQD-kort är ju också en inte oväsentlig del av kalkylen. Batterigrepp är en smaksak, jag har aldrig varit särskilt benägen utan tycker att den vikt- och volymreducering som Z6 innebär i mitt resekit är avsevärt viktigare. Stabiliteten finns i den ytterligt effektiva inbyggda VR-modulen och ett extrabatteri eller två väger en hel del mindre än ett batterigrepp. Så summa summarum: Go for it om du kan försvara det ekonomiskt!