Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-28, 21:47
Fredrik AVT

Johey skrev: Tack för bra idéer och tips! Den begagnade Canongluggen är ju tuff, men för riskabel affär då jag inte alls vet hur den kommer funka på min A7riii. Skön prisskillnad mellan Sony och Canon dock på dessa teleglas.

Valde Sony dels för att autofokusen är svårslagen och dels för att jag redan har lite glas från min NEX-6. Autofokusen verkar dock bli lidande av adaptrar så jag vet inte om valet var så bra när det kommer till småfåglar. :)
Å andra sidan, om du skall köra nativ Sony blir det en FE 100-400 som dels är 2 EV ljussvagare vid 400mm och inte lika skarp. Man kan ju överväga att köpa ett Canonhus beg om man inte är nöjd med AF på Sonyn med adapter. En beg 5D III ligger på ca 8000kr och behöver man fler pixlar hamnar man på ca 15000kr plus för en beg 5Ds. Totalen blir avsevärt mycket billigare än Sony FE 400 och Canongluggen är ju optiskt samma (alla Canons 400/2,8 är ungefär lika skarpa och ungefär lika skarpa som Nikons och Sonys ditton, de skiljer i annat).

Fördelen är just dessa 2 EV i ljusstyrka. Vid gryning/skymning kör du ändå högre ISO och då presterar Sony och Canonsensorerna ganska lika i brus och DR. Det är ffa vid lägre ISO som Sonys sensorer är bättre eller t o m mycket bättre än de i dessa Canon.