Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-13, 06:21
LGNLGN

tillägg
Även om det inte är ett direkt svar på din fråga så hör min erfarenhet kanske ändå till bilden av vad man bör välja.

Sigma 150-600 tror jag var först.... "alla" ville köpa ett och det var svårt med leveranserna. Fick mitt till slut och var nöjd. Vet inte om Tamron lanserade sitt 150-600 efter Sigma men tror det.

Marknaden för tele med det brännvidds omfånget höll nog på att gå Nikon helt förbi. De var tagna på sängen men lanserade ett tag efter Sigma och Tamron sitt 200-500 mm som jag bytte till. Förstod efter att ha sett och läst tester och omdömen att det var premium klass men ändå med ett mycket tilltalande prislapp för att vara ett Nikon. En telezoom som i vissa fall i skärpa tom kunde mäta sig med sina betydligt dyrare kusiner.

Inte lika ljusstarkt dock som de fasta men det har mindre betydelse för mig då kameran klarar att gå upp i ISO för att kompensera. Men... knivskärpan sitter där - varje gång.
https://1.bp.blogspot.com/-gaJ2rKyEq...009674_DxO.jpg (D500 heter kameran i detta fall)