Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-16, 10:07
pdahlen

AFJ skrev: För att man har mer behov av den smidighet för brännvidder som en zoom ger än den ljusstryka som ett fast objketiv erbjuder?

Allt beror ju på vad man skall fotografera.

Exempel, idag skall jag åka på en liten slottstur runt Mälaren. Självklart åker kameran med. Det blir lite bilder på slott, natur, sambon och allt annat intressant som kan dyka upp. Kommer jag orka släpa med mig kameraväskan med flera gluggar och hålla på och byta? Har jag nytta av 1.8 idag? Eller är det bekvämare och enklare att ta med min 24-70 2.8 zoom? Hur många bilder kommer jag att ta i spannen 1.8-2.8? Kommer jag se någon skillnad i skärpa när jag använder f8? Hur viktiga är brännvidderna, kan jag använda fötterna eller kommer jag att ha användning för olika brännvidder?

Svaren på dessa frågor är väl knappast givna?
Nä det är ganska mycket upp till användaren. Men för mig som började med en 17-55/2,8 zoom som jag har haft liggande på hyllan nu i några år pga vikten och istället ersatt den med 28/1,8 som "allround" så har jag med kameran oftare. Att beskära en 28 till 55 eller 70 går oftast utmärkt så man behöver inte få panik om man inte har något längre med, svårare då med mer vidvinkel. Det är också bra närgränser på dessa 1,8 objektiv så jag fotograferar också närbilder samt jag gillar snäva skärpedjup så visst använder man 1,8 dagligen