Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-16, 10:11
pdahlen

mirrenkakan skrev: Tack för alla svar.

Varför en zoom? tja för mig är det för flexibiliteten, det är möjligt att jag kommer ändra mig med tiden men jag jobbar mig nu bort från ett 18-300 som jag älskar, förutom att det inte är jätteskarpt och inte särskilt snabbt, jag har sällan bestämt mig för vad jag ska fota innan, jag tar min kamera och går ut. Promenaderna kan bli några timmar långa och ibland blir det närbilder på blommor och ibland fåglar i flykten. Jag inser att jag inte kommer kunna fota "allt" med mitt 24-70 men jag tror ändå jag kommer känna mig lite friare än med en fast brännvidd, och byta objektiv mitt ute i skogen i varierande väder tycker jag alltid känns lite jobbigt.

Just nu kikar jag på Tamrons och Sigmas senaste el. ett beg Nikon, ska det bli Nikons senaste måste jag spara ett tag till ;-) vilket iof är möjligt om ngn kan övertyga mig om att det är så mycket bättre än dom andra.

Åter igen tack för alla svar, det är alltid kul/intressant att höra hur andra resonerar.

//Åsa
Om du vill ha en zoom, varför inte ett 16-85 från Nikon brukar ligga runt 3-4tusen begagnat. Andra alternativ är de 18-50/2,8 från sigma o tamron. Kan ev förstå ett24-70 på en fullformat men att släpa med sig den extra vikten för ett ganska kort zoomområde skulle jag inte göra, då skulle jag vänta tills jag verkligen ser behovet med en FF.