Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-27, 19:17
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: En graf av det slaget ger mer än en betygssiffra. Claff är dessutom erkänt duktig på det här. Titta på hans webplats och läs vad han har att säga.
Men du jag har ju skickat två länkar till två set av jämförelser och du har alla kurvor du vill där under Measurements eller hur? Det här ser jag inte som en seriös kommentar Per. Den som bara ägnar sig åt att läsa samlingsvärdena hos DxO har nog inte riktigt fattat hur man läser den sitens data.

Jag har läst och det tillför inget i detta sammanhang eftersom vi i detta sammanhang har ett behov att jämföra kameror över nära 10 år. Den 16 MP sensor som sitter i Nikon D7000 och Sony A580 och A55 (den första SLT modellen med halvgenomskinlig spegel kom redan 2010. Då var det Canon 5D MK II som gällde hos Canon.

Däremot är det som sagt så att DxO viktade sina olika parametrar för sammanfattningsvärdet innan dessa sensorer kom ut. Så det är möjligen så att Canon missgynnats av detta i DxO-rankingen som skett efter det men ingen viktning i världen kan ändra på det faktum att man då uppmätte prick två hela stegs skillnad mellan D7000 och 5D MK II i DR på bas-ISO.

När D7000 lanserats och Micke R gjorde sina jämförelser så hade man ett rätt våldsam diskussion om DR i allmänhet och DR i synnerhet i den jämförelse Micke gjorde. Det som verkligen skakade om var ju det faktum att en APS-C kamera kunde skåpa ut en FF-kamera med över två ggr större sensor på bas-ISO. Efter detta förstod nog de flesta som läste detta att det fanns en teknikfaktor att ta hänsyn till också. Tidigare hade nog den allmänna uppfattningen nog varit att det nära nog handlade om rena naturlagen och sensorytans storlek.

Uppfattningen om att Canon tog igen det man förlorat på bas-ISO var ju också en sanning med modifikation för här jämförde man ju en FF-sensor med en APS-C på högre ISO och det är ju inget konstigt att man fick de resultaten då men om man istället gjort jämförelsen med en av Sonys FF-sensor på liknande sätt så hade man ju inte riktigt fått de resultaten. FF-sensorernas verkliga styrka är ju att de är bättre i sämre ljus än APS-C-sensorer av samma teknikgeneration.