Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-21, 14:01
MisterMustard

jonas.kihlander skrev: Hmm, ja jag får ta o kolla mer på m43 kanske. Fingrade på en Olympus lite snabbt i affären i går. De hade inga Fujifilm inne.
Jag håller inte riktigt med horvendile . Jag tycker att Fuji-kamerorna är smidiga och snärta att ta med sig och framförallt "rangefinder"-formfaktorn påverkar användandet en hel del.

Däremot tycker jag att de mindre Fuji-kamerorna (inkluderar även Pro-modellerna här trots att de är lite större) gör sig bäst med fasta brännvidder. Det finns då små varianter (med lite sämre ljusstyrka naturligtvis) som gör att kameran bra passar i portföljen eller till och med jackfickan.

Om du kan leva utan objektiv-byten tycker jag det kan vara värt att titta på X100 också. Valet av kamera faller i slutändan rätt mycket på vad du tror dig fotografera. Jag var lite rädd för att sitta fast med en brännvidd i början men det innebar också mycket fotoglädje att söka vinklar och förflyttningar istället för att zooma. Det ledde iof till fler kameror några år senare men ny utrustning blir det förr eller senare helt oberoende av vad man väljer.

En liten disclamer är att jag inte använt zoom-objektiv på Fuji.