Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-21, 15:39
SallyIV

Jag gjorde en resa från Canon F1 till Kodak's tittatryck DC260 och P880. Dessa två gav ju inget skärpedjup att leka med, men nu när jag ser på bilderna får jag berömma hur de skötte exponeringen. Via en Pentax X5 (glöm den) kom jag till insikt att det jag saknade från den analoga tiden var ju dels skärpedjup, dels möjlighet att styra vad kameran skulle göra (jag tog tid på mig att fatta ,-)

Väl i affären äntligen med nog med stålar bad jag om en digital Canon F1 och möttes av expedit nr 1 med ??? V"ad är det för en modell".
Nr 2 gav mig vad jag behövde, Fuji X-T1. Stor som en Canon F1 (så varför är Canikon's APSC större än en gammal småbild, elektronik kan ju krympas;-)? och lika skön fotokänsla, men med skillnaden att bilden kommer direkt.

För mig är den helt rätt. Jag plåtar ofta med vidvinkel, manuellt. Använder sällan sökaren. Inget behov av touchscreen. Konkurrens har T1 av min 100S, båda ger vad som flera skriver - en ren fotoglädje. Men givetvis blir det med manuellt inte alltid perfekt, men att köra street med manuellt ger en viss snabbhet.

För din del är nog en T1 beg ett bra val. Med 18/2,0 eller 27/2,8 går den ner i en jackficka (jag har extragreppet dessutom), så stor är den inte.
Mindre kan det bli, en E2 är ju samma som T1 men med annan sökare. Billigare.

Sedan jag köpt på mig Fuji, adaptrar för mina gamla Canon och dessutom köpt några Samyang, + gamla ryska objektiv samt en M1 har jag börjat plåta flitigt igen.
Vad gäller storlek så har jag köpt en väska för GoPro "MyCase". Den rymmer 2 hus, 4 objektiv (t ex 18, 35, 27, Fed 61 och några batterier. Du får i Fujinon 18-55 i den väskan. Väskan är 70mm hög och stor som ett A4. Du får aldrig i en Canikon APSC i en dylik väska.

-J!
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	100_2988.jpg
Visningar:	27
Storlek:	145.5 KB
ID:	145303