Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-15, 20:24
Astroscapist

lonian skrev: Nu har jag ingen Sony kamera, men upplever batteriet i mina Sony Playstation kontroller ge liknande resultat, spelar jag inte på en vecka så har batteriet laddat ur sig själv.
Är det samma med kamera batteriet från Sony?
Nej,
Det är inget sånt alls. Jag lekte med kameran, men tog inga fler bilder.
Kontentan är att batteritiden handlar inte bara om hur många bilder man kan ta utan även till stor del hur man använder kameran.
Så för att förstå hur mkt bättre batteritiden blivit så behöver man en referens.
Min första erfarenhet av batteritiden för spegelfria kameror så hade jag 6D som referens till A7R2. För ett bröllop så kunde jag sluka 4-6 batterier när jag kanske använde 2-3 batterier för 6D. Sen lärde jag mig att inte använda kameran som jag gjorde med 6D och då blev det mera 3-4 batterier.
Sen när jag skaffade A7R3 och A7III så hade jag A7R2 som referens så liknande uppdrag blev 1-2 batterier med vikt på 1 batteri.
Så hade jag gett dig samma uppdrag med samma utrustning så vet jag inte vad du hamnar på. Det beror på hur du använder sakerna.
Därför vi har CIPA. Men de kanske borde uppdatera sin standard/göra en separat för spegelfria kameror.

/Stefan