Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-31, 13:08
PMD

Danne B skrev: Som Canon-kille, tar det emot lite att tipsa som Nikon.. :)

Men Nikon P1000 eller äldre P900 kan du ju kolla på, om du nu inte vill ha en systemkamera och svindyra objektiv.
Har själv en P1000 sedan några månader tillbaka och kan lätt zooma in fåglar/djur på långt håll, samt ta bilder på månen med alla kratrar.
Jag har en P900 sen ett par år. Det går att ta hyfsat bra bilder om man hanterar kameran rätt, men man bör tänka på att ju längre avståndet är desto mer värmedaller får man i luften. Ju varmare dag desto mer daller. Sånt kan man inte göra något åt.

P900 (och P1000 också, antar jag) är inte en snabb kamera. Fåglar i flykt är svåra att fånga med den kameran.

Tornfalken nedan är tagen cirka 50 meter från ett kyrktorn som jag gissar är 40-50 meter högt. Max 70 meters avstånd alltså. Bilden är tagen med längsta brännvidd (motsvarande 2000mm i småbildstermer) och jag stödde mig mot kyrkogårdsmuren. ISO 180.

Havsörnen och fiskgjusen samt den ensamma havsörnen är tagna på fri hand. Jag vet inte riktigt hur högt upp de var, men inte extremt högt. Brännvidden var motsvarande 850mm och ISO 640. Med längre brännvidd var det hopplöst svårt att hålla fåglarna i sökaren.

(Jag får inte in den sista bilden med den ensamma örnen, så jag försöker lägg in den i nästa inlägg istället).
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN1047.jpg
Visningar:	44
Storlek:	325.0 KB
ID:	148611  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN1480.jpg
Visningar:	36
Storlek:	378.5 KB
ID:	148612