Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-09, 16:07
gorred

Jag har fastnat i Olympus, med E-M1 mkII plus de tre proobjektiven 7-14/2,8, 12-40/2,8 och 40-150/2,8. Sen för vardags- och gatufotografi (liknande) kör jag med Pen-F och några fasta objektiv, 17/1,8, 25/1,4 (PanaLeica), 45/1,8 och 75/1,8. Jag har sedan tidigare också en Em-10 mkII som jag varit väldigt nöjd med, men som n u får stå tillbaka lite för den nyare PenF-kameran.
Jag är väldigt nöjd. Nån gång kanske jag kan önska mig lite bättre ljusegenskaper, men det är ingen stor sak egentligen.
Jag tror att kameror kan vara viktiga för känslan, men inte så viktiga. Känslan får man nog mer om man använder sina grejor, lär sig hantera dem innan och utan och blir riktigt van vid dem. Tittar man på resultatet, dvs bilden, ser man inte stor skillnad, om ens någon.
Ovan sagda till trots har jag ändå sneglat lite åt Fujihållet. Det verkar v ara ett läckert system, med hyfsad heltäckning i form av kameror och objektiv (om man inte är efter FF förstås), men nej, jag sitter nöjd.
Så jag håller mig till m43 och Olympus och är nöjd med det.
Du verkar ju också i din XT-20 ha en av de bästa kamerorna på marknaden just nu, enligt många. Jag tror att det är svårt att köpa sig känslan.