Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-16, 08:41
andreassofus

apersson850 skrev: Pengarna du fått av Agda ska du lägga i företagets kassa. Tar man emot kontanta betalningar måste man ha (minst) en kassa och ett konto. Flyttar du pengarna mellan dessa två måste det bokföras, liksom när Agda betalar och när du köper papper att printa ut bilderna på.

De här pengarna du får in är inte dina, utan ditt företags. Om du flyttar dem till din plånbok/konto har du tagit ut lön från företaget, och då måste du betala preliminärskatt och egenavgifter. Sen kan du behålla det som blir över.

Det är skillnaden mot om du driver fotograferandet som hobbyverksamhet. Då stoppar du de 350 kronorna i fickan, men det är också den fickan du måste plocka pengar ur när du köper papper och bläck till din skrivare.
Så om jag inte tar ut pengarna i lön så slipper jag betala skatt och andra avgifter.
Jag kan istället köpa fotoutrustning för dom pengarna för att slippa att staten tar ännu mer av mig?
Dessutom så kan jag dra av momsen på sakerna jag köper, är det korrekt?

Angående hobbyverksamhet så är man ju ändå skyldig att skatta för vinsten.
Men som hobbyverksamhet får man ju egentligen inte ha ett vinstsyfte. Man får heller inte ta emot uppdrag. Så jag vet inte om just hobbyverksamhet passar mig.