Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-16, 09:45
andreassofus

apersson850 skrev: Vinst skattar man för någonstans, var den nu uppstår. Om pengarna är kvar i företaget skattas vinsten där. Tar du ut vinsten i lön skattas det på lönen.
Rimliga investeringar i saker i företaget är ett vanligt sätt att moderera vinsten, och därmed skatten. Notera att inte ens i hobbyverksamhet kan du skriva av hur dyra ting som helst med en gång. Max ett halvt prisbasbelopp.

Nej, hobbyverksamhet får bara gå med vinst "av en händelse", inte med avsikt. Står man på ett torg och säljer jordgubbar till någon som råkar gå förbi kan man ha fog för att säga att man inte har ett uppdrag att stå där.
Sen är det förstås ibland luddiga gränser mellan vad som är uppdrag och vad som är spontanköp. Om du tar en bild av Agda på eget bevåg, och hon sen vill ha en utskrift, då lär det ju vara så spontant det kan bil. Om din mor säger "ta en bild på Agda", och Agda sen vill ha den, var det ett uppdrag? Om Agda själv tycker att du kan ta en bild är det nog ett uppdrag. Men det går ju inte att reda ut i efterhand, när det inte är en skriftlig beställning.
tack.
angående uppdrag så är det inte från privatpersoner som vill ha bilder på sig själv som jag menar.
Jag är ingen porträttfotograf och tar inga sådana uppdrag.
Jag säljer enbart färdiga bilder (natur/landskap)

uppdrag kommer från företag som vill ha bilder i så fall.

Nu händer det inte så ofta, men händer det så är det lättare med egen firma.