Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-16, 13:15
apersson850

andreassofus skrev: jag tänkte mer att om jag får in 1000kr för en tavla. då försvinner ju 25% i moms.
Då har jag 750kr kvar i företaget. Köper jag då fotoutrustning för dom pengarna så kan jag köpa för hela det beloppet, då är det inga andra avgifter som staten vill ha?
Korrekt?
Momsen hanteras alltså "vid sidan om det övriga", som skrevs ovan.

Om du har sålt för 1000 kronor, där 200 kr utgör moms (momsen är ofta 20% av beloppet), då har du ingående moms på 200 kronor.
Köper du sen en pryl för 1000 kronor, där 200 kr utgör utgående moms, så betalar du 1000 kronor för den.
Sen gör du en momsdeklaration (hur ofta beror på vilken typ av företagsform du har), där du kommer fram till att ingående minus utgående moms är lika med noll. Då ska du inte betala någon moms till Skatteverket.
På det viset kan du använda "alla" pengarna i rörelsen, och alltså i praktiken handla utan att betala moms. Men om du aldrig har någon moms att betala in betyder det i praktiken att din firma inte går med vinst heller, så det är inget självändamål.
Handlade du bara för 500 kronor har du ett momsöverskott på 100 kronor. Då vill staten ha in pengarna.

För övrigt instämmer jag helt i att en kurs i det mest grundläggande måste till, när man inte har lärt sig det på något annat sätt. Jag har inget eget företag, men är uppvuxen i och runt småföretag, så därför har jag lite hum i alla fall.