Visa ett inlägg
Gammal 2002-09-19, 12:46
gors
Administratör

Nä. Det här låter gnälligt, men jag gillar inte "faktabilder" heller. Det låter så mycket övervakningskamera. Fast jag har väl inget bättre själv att komma med för ögonblicket.

Jag kan inte annat än bli uppåt av din framåtanda lynxx, men när det gäller nyhetsbilder är vi ändå beroende av att känna till hur de kommit till.

Ingen har sagt att kameran aldrig ljuger, men alla måste vara införstådda med spelreglerna. Förr eller senare kommer skickligt manipulerade propagandabilder att kablas ut över världen från någon konflikthärd. Då vill det till att systemet fungerar och att vi kan lita på att de nyhetsförmedlare vi valt kan gå i god för bildernas autenticitet. Att vi åtminstone kan lita på att förödelsen inte är gjord i Photoshop.

Allt det andra känner vi till sedan gammalt. Att fotografen väljer vinkel, beskärning, tillfälle och motiv. Men det måste ändå finnas garanterat omanipulerade bilder i våra nyhetsmedia. Den digitala bildbehandlingen är ett så kraftfullt verktyg.

Men så länge du inte sticker under stol med att bilderna är manipulerade - clona på ba´.