Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-09, 01:37
Grevture
Administratör

saragill skrev: Nej jag använder i princip aldrig Auto. Kör alltid på Manuella inställningar.
Du säger att kamerorna idag bättre kan hantera höga ISO, men uppenbarligen kan de ju inte det, eftersom det blir pixligt och suddigt.

Ok ... Att jag (och misstänker jag andra) trodde du körde med autoinställning beror på det du skrev i ditt första inlägg: "Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000". Om du kör manuellt, så rusar ISO-värdet ingenstans, utan håller sig där du ställer in det.

Vi hade ju en tråd i januari då du skaffat din D3300 där du verkade ha liknande problem
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165525
D3300 har också mycket bättre ISO-prestanda än en D60, och nu verkar du ha fått ungefär samma problem igen med en annan kamera.

Jag hoppas du inte tar illa upp, men när två olika kameror av olika modeller uppvisar samma symptom i händerna på samma fotograf så känns det mycket mer troligt att det handlar om ett handhavandefel än om ett kamerafel :-)

Jag upprepar: D7200 och D3300 fungerar inte på något grundläggande sätt annorlunda än vad D60 gjorde, men bägge skall kunna ge märkbart bättre bildkvalitet. Bägge är rejält mycket bättre på att hantera svagt ljus än D60 var, så problemen du får känns underliga.

Och som jag skrev i mitt första inlägg här: Någon slags bilddata från bilder du är nöjd med tagna med D60 och någon liknande bild du är missnöjd med, tagen med D7200, hade varit väldigt hjälpsamt för att lista ut vad som händer. Utan det blir det mest gissningar.