Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-09, 09:02
lofling

saragill skrev: Jag får återkomma med exempelbilder som visar skillnaderna.
Det jag menade med att ISO "rusar iväg" är att jag "tvingas" höja ISO-talet avsevärt för att få en bild där man öht ser någonting, vilket jag inte behövde med gamla D60-an.
Om det "endast" är handhavandet det är fel på så vill jag naturligtvis komma på vad det är jag gör för fel, så jag är tacksam för alla tips och synpunkter.
Men det är vad alla har försökt säga. Det borde inte vara så att ISO-talet rusar iväg. Det ska det inte göra. Eftersom du haft samma problem med två kameror nu så är det sannolikt inte fel på kameran. Om du har auto-ISO på kan det ju vara en anledning tänker jag.

Hursomhelst, mängden ljus för en scen du tar skiljer sig inte oavsett vilken kamera du försöker fota. Dvs exponeringen blir lika om du använder samma inställningar (bortsett små skillnader). I soligt ljus finns regeln sunny sixteen. Inställningen blir alltså ungefär 1/100, F16 och ISO 100. Detsamma gäller nästan för månen faktiskt eftersom den är solbelyst. Vill du ha snabbare slutartid får du ändra på någon av de andra två variablerna för att samma exponering. T.ex. 1/200 F16 och ISO 200 etc.

Så det lutar skarpt åt handhavandet men då behövs exempel för att kunna hjälpa. Annars vet vi inte vad det är du gör som får ISO att rusa iväg.