Visa ett inlägg
Gammal 2017-01-06, 09:05
Annika Kr

Jo, jag kom på efteråt att det var Nikon AF-S 20/1,8 G ED som menades.

Det objektivet hade jag liksom valt bort i mitt huvud, fråga mig inte riktigt varför, men på något sätt tänkte jag att Nikon AF 20/2,8 D var snäppet bättre. Tror det var Cyberphoto som iaf hade dragit den slutsatsen.
Men den bättre ljuskänsligheten är ju förstås ett plus.

Har fått låna ett äldre objektiv Nikon AF 20/2,8 D för att testa lite. Och jag var faktiskt ut i kylan (-20) i går kväll och fotade lite. Prognosen sa norrsken men jag såg inget. Det kom senare runt midnatt fick jag veta sedan.

Men tog en bild rakt ut mot norr vid Färnebofjärden o Östaholm med ISO 2000 i hopp om att se något grönt stråk så bilden är lite för ljus då det är en testbild, och då ser man att det är riktigt skarpt med lite oskarpare ut mot kanterna och det blir det nog med alla objektiv. Vinjetteringen kan man ju fixa i efterhand.

Jag är ju bara glad amatör som älskar att fota, men nog tycker jag ändå att bildens skärpa är riktigt okej? Så jag är nog inne på att köpa 20/2.8, det är ju ändå ljuskänsligt nog. Får dra upp ISO:t om jag inte vill dra på med alltför långa slutartider.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	ISO2000,4sekunder,f:2.8.jpg
Visningar:	257
Storlek:	36.1 KB
ID:	143109